Isnin, Januari 10

DINDING TIDAK RATA KETIKA MEMAKU

Soalan : Saya gemar menggantung lukisan dan unsur perhiasan pada dinding. Bagimanakah cara memaku dengan betul pada dinding lepaan simen dan dinding yang dipasang jubin supaya tidak rata dan pecah?

Jawapan : Buat pengetahuan, sesesungguhnya cara yang betul untuk memaku pad dinding lepaan simen adalah dengan menggunakan paku simen. Begitu juga untuk dinding jubin. Kita harus menggunakan paku khas untuk kemasan jubin. Seblum memaku, jika terdapat lubang atau rekahan pada dinding, kita harus menyapu sejenis plaster dinding yang boleh didapati dikedai barangan logam. Pelekat jenis biasa boleh digunakan untuk menggantungkan lukisan atau unsur hiasan yang tidak terlalu berat. Selain itu, skru juga boleh digunakan mengikut berat dan ukiran lukisan atau unsur perhiasan yang hendak digantung.

1 ulasan:

  1. selamat sejahtera.

    saya ingin memasang railing langsir pada kediaman saya.

    kerja2 memasang railing ini memerlukan kerja drilling pada dinding bagi membolehkan railing tersebut melekat pada dinding.

    ketika drill pada dinding bagi membuat lubang, saya menyedari lepaan simen pada dinding sangat rapuh menyebabkan lubang yang telah di "drill" terbuka besar dan permukaan sekeliling lubang tersebut merekah.

    1) apakah masalah yang sebenarnya berlaku?

    2) Adakah cara merawat dinding yang telah rapuh? untuk makluman, rumah saya ini adalah rumah lama iaitu dibina pada tahun 1980an.

    3) bagaimana saya boleh mengatasi masalah ini dan membolehkan railing tersebut dipasang?

    raya nak dekat da ni... habis la kalau tak dibaiki awal..

    harap dapat membantu.

    BalasPadam